Stockholm en öppen stad för att locka turister inför pride

Stockholm lanseras som den ”öppna staden” inför Pride.

Inför Pride lanseras Stockholm stad som den ”öppna staden” för att locka fler turister. Det ska kännas som en hbtq-vänlig stad där alla är välkomna. Caroline Strand, från Visit Stockholm, säger att man inför evenemanget har en ”sensitive training” för personal inom turismen, för att kunna bemöta hbtq-personer på bästa möjliga sätt.

Stockholm kryllar av turister vid denna tid som vandrar omkring bland Stockholms finaste sevärdheter. Här kommer folk från hela världen för att blicka ut över Riddarholmen eller strosa runt slottet, Gamla Stan eller se konst vid Millesgården.

Priset på antalet gästnätter har ökat med cirka 6 procent under perioden 1 juni till 17 juli i samband med turismen i jämförelse med samma period under år 2015. Detta är något som företaget Benchmarking Alliance har fastställt med data från cirka 550 hotell i Sverige. Vårens finaste månader, april och maj, lockar framförallt mycket folk med en fortsatt stark utveckling även i juni.

Visit Stockholm är Stockholm stads marknadsföringsbolag och de jobbar strategiskt för att locka hit fler internationella turister under sommarmånaderna. Caroline Strand, chef för marknad och analys på Visit Stockholm, säger att de ständigt jobbar för att attrahera privatturism. De tittar mycket på andra marknader som Frankrike, Holland, Italien och Spanien och bearbetar ett antal fjärrmarknader som Indien, Kina och USA. Turismen i Storbritanien och Tyskland är också en bidragande faktor till Sveriges tillväxt. Genom att arbeta med PR kan de på så vis locka fler turister. Även de andra nordiska länderna är med och samarbetar för att få hit långväga turister även om dessa länder i Norden inte behöver lika mycket bearbetning tack vare den kännedom som Norge och Finland redan har om Stockholm.

Bland dessa turister är kryssningsresenärerna också viktiga. I maj 2015 var det 530 000 kryssningsresenärer i Stockholm. Visit Stockholm har som mål att få kryssningsresenärerna att sluta deras resa i Stockholm för möjligheten att upptäcka stadens utbud.

Snart kommer den stora Pridefestivalen att äga rum i Stockholm och därför satsar Visit Stockholm på att marknadsföra Stockholm som en öppen stad där alla ska kunna känna sig välkomna, framförallt folk från USA och Storbritanien. En del av marknadsföringsstrategin har varit att bjuda in journalister från New York, Los Angeles och London att se Garbo-utställningen på Fotografiska, Mama Mia The Party, drop-in-bröllop på Operan och middag på Mälarpaviljongen.

För att möta målgruppen på ett passande sätt har de bland annat infört Sensitive Training för all personal som arbetar inom turistnäringen för att kunna möta hbtq-personer på ett sätt att de känner sig välkomna hit. För att inte prata om Eurovisionfinalen i maj som också var en bidragande faktor till turismen i år där man med hjälp av musiken kunnat ta tillvara på marknadsföringen. Under pressträffarna pratar man om Stockholm som den kreativa staden och om hur kändisar som Abba, Max Martin och Seinabo Sey har bidragit till detta.

Genom Sensitive Training kan Visit Stockholm utbilda turistpersonal i service och värdskap. En av strategierna här är att arbeta mer digitalt eftersom turister ställer mycket frågor på sociala medier.

Källa:

DN.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *