Därför ska du uppdatera din Linkedin-profil kontinuerligt

2017. En transparent tid där uppdaterade uppgifter och relevanta karriärnätverk spelar stor roll när du är på jakt efter ett nytt jobb. Nästintill varje rekrytering av nya medarbetare börjar numera på Linkedin.

I det senaste numret av tidningen Säljaren ger Jens Ölander, vd på Inhouse, sina vassaste tips om hur du kan sticka ut med din Linkedin-profil och fånga rekryterarens uppmärksamhet.

Sätt en sökbar rubrik – som säljer

Bra är om du använder dig av flera passande synonymer i din titel. Fler synonymer som passar in på din profil innebär att sannolikheten ökar att rekryteraren hittar dig. Är du exempelvis Key Account och säljare med gedigen erfarenhet och kompetens inom bid management – skriv då in det.

Beskriv dig själv i en sammanfattande ingress. Vem är du? Vad kan du? Hur ser dina erfarenheter ut?

Börja med att ställa dig själv frågan: Vad får man om man anlitar mig? Ett annat förslag är att be någon annan skriva ihop sammanfattningen om dig. Se även till att inkludera de ord som du har använt i rubriken för att beskriva dig själv i ingressen då detta ökar sökbarheten.

Rekommendationer från andra är kvittens på din kompetens och bekräftar dig

Kan du få en eller flera tidigare kollegor eller chefer att skriva några personliga rader om upplevelsen att jobba med dig, inbringar det ännu mer trovärdighet och stärker din profil.

Vill du läsa mer? Besök www.inhouse.se.

 
Källa: http://www.inhouse.se/artiklar/2017/01/sluta-aldrig-putsa-pa-din-linkedin-profil/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *