inOne – ett resultat av passion, drivkraft och ett spännande bagage

Med två olika bakgrunder, men inom samma bransch, bestämde sig paret Linda Blomqvist och Richard Magnusson för att tillsammans driva inOne. Med inOne kunde de helhjärtat satsa på det som de båda längtat efter och brinner för- filmproduktion med friheten att driva företaget i en riktning de själva tror på. Näringslivet har träffat dem i en intervju där de berättar om vägen fram till idag, passionen för yrket och vad som händer inom inOne just nu.

De har båda intressanta bakgrunder med gedigna och spännande projekt i bagaget. Richards karriär tog fart på SVT där han under 20 år har arbetat med alla slags produktioner som omfattat allt från Mitt i Naturen till Uppdrag Granskning.

– Det häftigaste projektet jag har gjort var då jag tillsammans med SVT skrev TV-historia och var ansvarig producent för One Night With Elvis, vilket även var första gången som SVT sände ett 12-timmars non-stop program, säger Richard.

Som producent innebär det att man står som ansvarig för innehållet. Richard berättar att det handlade om många trådar som skulle hanteras samtidigt. Vad som skulle sändas, hur det skulle paketeras och hur den fullständiga sändningen skulle se ut. Det fanns många stora stjärnor som hörde av sig med önskan om att medverka i programmet. Men Richard ville inte ha några ”tyckare” om Elvis, utan ville snarare producera ett innehåll som enbart var baserat på människor som verkligen kände Elvis. Därefter bokade Richard möten med några av Elvis musiker och vänner och reste sedan runt i USA med filmteamet för att genomföra intervjuer med dem. Programmet blev uppmärksammat på många håll och Richard gästade morgonsoffan i SVT där han talade om produktionen. Se intervjun i här.

– Ett annat projekt som betytt mycket för mig är då jag regisserade och producerade Sista Posen. Det är en dokumentärfilm om kroppsbyggaren Anders Graneheim som skildrar hans förberedelser inför den internationella proffstävlingen Master’s Mr Olympia i USA. Den fick väldigt bra kritik av TV-recensenter trots att det var ett sådan kontroversiellt ämne som kroppsbyggning är. Det som var speciellt var att jag ensam skrev idén, manus, regisserade, producerade, filmade och klippte dokumentären. Vilket är ovanligt med produktioner på den nivån, säger Richard.

Även om vi har externa uppdragsgivare i företagen vi möter så får jag jobba med alla steg inom filmproduktion. Linda och jag är ju dessutom ett par, så jag såg även det som en jättespännande och kul utmaning att få bygga upp något tillsammans med henne. Utöver det gillade jag affärsidén, att göra film som marknadsför företag i dokumentär anda istället för reklamfilm. Det är något som jag vill vara med och påverka i Sverige som ett nytt filmspråk, berättar han

Detta var vad som blev sporren för Richard att gå från SVT och över till inOne.

Linda kommer från teatervärlden. Innan inOne arbetade hon under åtta år som kreativ producent för teatern GMP i Storbritannien tillsammans med den kritikerrosade regissören Jeremy Weller. På GMP utgick man från improvisationer med verkliga människor och verkliga händelser som utfördes på stora scener så som The Roundhouse och National Theatre.

– I hans uppsättningar kombinerade vi kända skådespelare så som David Harewood, som är känd från bland annat Blood Diamond och Homeland, med så att säga ”non-actors” som spelade sig själva. Det som slutligen levererades på scenen var så nära verkligheten att publiken ofta trodde att det hände på riktigt, säger Linda.

Hon har alltid sett sig själv som en kreativ själ, vilket gjorde att hon efter åtta år kände att det var dags att själv vara mer skapande. Hon hade en idé om att göra en film som berörde hennes egna land. Linda har alltid varit intresserad av människor som lever nära naturen och bestämde sig för att besöka Jokkmokk, under Jokkmokk marknad, för att se hur den samiska kulturen var idag.

– Även fast jag aldrig hade gjort en film tidigare, så hade jag ändå en idé om att göra en och drog dit på en researchresa på vinst och förlust, berättar hon.

sourceofinspiration9-1024x768

http://www.inone.se/source-of-inspiration/

Väl där gick hon omkring i Folkets hus bland dansande samer i sina traditionella dräkter kom en man fram till henne och frågade om hon kom från Lidingö, vilket fick Linda att häpna. Till slut kände hon igen honom och förstod att det var en gammal klasskamrat från mellanstadiet. Det visade sig att han idag var renskötare och att hon själv inte hade en aning om att han var same. Detta kom att sätta igång en stor livsresa för Linda och hennes första filmprojekt.

När jag frågar vad de hittills mest avgörande ögonblicken sedan starten för inOne har varit så berättar Linda att det var då hon gjorde klart sitt första filmprojekt. Det var ett personporträtt av en samisk konstnär vid namn Roland Pantze som lever ensam i den lappländska vildmarken. Produktionen valdes ut som Sveriges bidrag och var öppningsfilmen i EuroDocs i Los Angeles. Detta blev ett avgörande ögonblick för Linda som gav henne självförtroendet att våga fortsätta med film.

– Då jag och Richard började arbeta tillsammans med inOne hade vi tillsammans plötsligt helt andra kunskaper och förutsättningar att göra film. Det öppnade upp dörrarna till en annan bredd av produktioner. Allt från reportage i redaktionell stil till direktsända flerkamera-produktioner och dokumentärfilm av hög kvalitet, säger hon.

På fem års sikt förklarar Linda att hon ser att filmen har blivit ett nytt kommunikationsspråk. Att man istället för att bara associera film med reklamfilm, har lyft blicken och ser hur det går att använda film på flera sätt att marknadsföra och lyfta sitt varumärke, samt för att spara tid och skapa tydlighet.

Fördelen att fånga ögonblick som berättar så mycket mer än vad en text gör och som är enkel att sprida över internet eller i andra sammanhang. Det kan handla om allt från att företag börjar använda sig av sin egen historia i dokumentär form för att skapa kundlojalitet, att använda film som en sammanfattning för det man kom fram till under en konferens, till att använda filmen som ett effektivt säljverktyg under kundmöten. Jag ser att inOne Film inom fem år blivit ett ”house-hold-name” för företagsfilm som använder det dokumentära filmspråket. Film som både marknadsför och skapar förtroende då tittaren vet att vad de ser är på riktigt, säger Linda

Hon fortsätter beskriva reklamfilm som effektiv uppmärksamhet av ett varumärke då den stimulerar det undermedvetna. Men att det däremot inte ofta bygger förtroende eftersom det som visas inte behöver ha med verkligheten att göra, vilket är en metod som lämpar sig bättre när målgruppen är privatpersoner. Då det handlar om B2B blir det däremot allt vanligare att företag vill visa upp verkligheten och lyfta fram den information som deras kunder söker för att lättare kunna göra rätt köpbeslut.

Richard flikar in och förklarar att inOne, som ett filmproduktionsbolag i Stockholm, på så vis ser det dokumentära filmspråket som framtiden och att innehållsmarknadsföring med redaktionellt innehåll går i samma linje.

– Dock är det lätt att låta det bli för tillrättalagda och kan därför likna reklamfilm för mycket. Då riskerar man att plötsligt förlora kundens förtroende. Vi vill skala bort allt sådant och förändra inställningen till film för företag. Även för stora företag som tidigare lagt stora pengar på traditionell reklamfilm, förklarar han.

Linda Blomqvist och Richard Magnusson.

Linda Blomqvist och Richard Magnusson

Det roligaste med att jobba med filmproduktion är enligt Linda för att det är väldigt roligt och kreativt att hitta sätt att lyfta fram

det viktigaste ett företag vill säga på ett filmiskt sätt och kombinera företagets behov med det tittare faktiskt blir nyfiken på att se.

– Sedan är det väldigt tillfredsställande att börja med ett blankt papper och en dialog med vår kund där de fokuserar på sin expertis och vi på vår, och hur vi några veckor senare har gått från ett blankt papper till en färdig film som de får stor användning av. Företag blir ofta förvånade över hur lätt processen faktiskt var, säger hon.

Richard håller med:

Det är fantastiskt kul att ha möjligheten att jobba med film hela den här vägen som Linda förklarar. Det är när man sitter i klipprummet den där idén man fick sakta men säkert blir till film. En otroligt kreativ och spännande process. Jag förstår vad författare menar när de säger att karaktärerna får ett eget liv och historien berättar sig själv, så är det även i klipprummet, fortsätter han.

De är båda eniga om att fler dörrar har öppnats i takt med digitaliseringens utveckling. Richard fortsätter förklara att i och med att utrustningen har blivit så pass billigt så kan fler göra film idag, men menar på att konkurrensen inte blivit större än innan.

– Man kan jämföra det med att man inte omedelbart blir en författare bara för att man har ett ordbehandlingsprogram. Det krävs mer för att kunna berätta en historia effektivt. Däremot är det en utmaning att få kunden att förstå vilken kompetens som är den viktiga att ha för att göra deras film effektiv. Att inte lägga en sådan stor tonvikt på utrustningen i jämförelsen med den dramaturgiska förmågan för att kunna berätta en historia effektivt och intressant med rörlig bild, säger han.

Linda förespråkar att alltid ge sig själv chansen att öppna nya dörrar till utveckling när möjligheten ges, även fast det för de flesta av oss många gånger kan kännas obekvämt.

Belöningen är en oerhörd känsla av frihet då man har bemästrat ett nytt område. Så våga ha det där föredraget, våga ringa de där kalla samtalen och våga knacka på dörren på det där företaget. Till slut kommer det att ge resultat, säger Linda 

Slutligen avslutar jag med att fråga vad som är aktuellt inom inOne just nu. Linda berättar:

– Just nu, då vi drar igång till våren, satsar vi på att ge tid till företag som funderat på att använda sig av film och behöver lite hjälp att konkretisera lösa idéer till specifika förslag för företagsfilm i Stockholm, men givetvis också i andra delar av landet. Vi välkomnar dem till att träffa oss på ett inspirationsmöte så att vi kan bolla idéer och göra det lättare för dem att komma igång.

Richard fortsätter:

Just nu arbetar vi även med en ny dokumentärfilm om Ted Gärdestad där jag är filmfotograf. Det är en samproduktion, där inOne är ett av filmbolagen, med Lars von Triers filmbolag Zentropa som huvudproducent. Intervjuer kommer att göras med de personer som berörde Ted i hans liv så som Björn Borg, Benny Andersson med flera. Hittills har vi intervjuat Teds bror Kenneth Gärdestad och har även gjort en första intervju med Janne Schaffer om projektet. Se intervjun här

Besök www.inone.se för att veta mer om hur du kommer i kontakt med Linda och Richard eller för att läsa mer om deras utbud.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *